Με αφορμή το 4ο
θέμα (Τροποποίηση
του άρθρου 14 του Κανονισμού Λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών Μ.Ε.Θ.)
στο
τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη, στις 21 Απριλίου 2017, ο Περιφερειακός Σύμβουλος Σερρών
Αθανάσιος Μασλαρινός επεσήμανε
το πολύ σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης που
αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στις λαϊκές αγορές, τόσο
στην Π.Ε. Σερρών, όσο και στην υπόλοιπη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ο κ.
Μασλαρινός επεσήμανε ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που βιώνουν όλοι οι
Έλληνες, οι δουλειές αυτού του κλάδου επαγγελματιών έχουν πέσει τόσο πολύ, ώστε
να μην μπορούν να ανταπεξέρχονται στις υποχρεώσεις τους. Αποτέλεσμα αυτής της
οικονομικής δυσπραγίας είναι να μην μπορούν να ανανεώσουν τις άδειές τους, αφού
για αυτό απαιτείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα τις οποίες, λόγω
χρεών, δεν μπορεί να λάβει περίπου το 50%. Αναγκάζονται έτσι, για να κερδίσουν
τον επιούσιο, να παρανομήσουν, με την απειλή πάντα, σε έναν πιθανό έλεγχο, να
δεχθούν υψηλά πρόστιμα, τα οποία βέβαια δεν θα μπορέσουν ποτέ να αποπληρώσουν,
όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, όταν δεν έχουν να πληρώσουν τις υπόλοιπες
υποχρεώσεις τους.
Είναι βέβαια, γνωστό, ότι όλη αυτή η
διαδικασία ανήκει στους δήμους.
Ζητάω, ωστόσο, από τον υπεύθυνο
Αντιπεριφερειάρχη, τον κ. Γιουτίκα, επειδή στη Μητροπολιτική Ενότητα
Θεσσαλονίκης η υπεύθυνη για τις λαϊκές είναι η Περιφέρεια, να αναλάβει
πρωτοβουλία και να κάνουνε ως Περιφέρεια όλες εκείνες τις ενέργειες για να
γίνεται η ανανέωση της άδειας με κάποιον άλλον τρόπο (ίσως διακανονισμό χρεών)
διότι είναι ευνόητο πως, αν οι άνθρωποι δεν μπορούν να βγαίνουν στη λαϊκή να
δουλέψουν, δεν θα μπορέσουν ποτέ να αποπληρώσουν. Ήθελα επίσης να ρωτήσω αν η διαδικασία είναι η
ίδια και στις Διευθύνσεις λαϊκών αγορών Θεσσαλονίκης και Αττικής.
Η απάντηση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη
Κώστα Γιουτίκα
Οι Οργανισμοί λαϊκών
αγορών λειτουργούσαν στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη έως το 2014. Μετά
δημιουργήθηκαν οι Διευθύνσεις λαϊκών αγορών στις Μητροπολιτικές Ενότητες Αττικής
και Θεσσαλονίκης με υπεύθυνες τις Περιφέρειες.
Στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι
ευθύνη των δήμων η έκδοση αδειών και η οργάνωση των λαϊκών .
Για την ανανέωση
απαιτείται βάση νόμου ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα σε όλη την Ελλάδα,
είτε είναι ευθύνη των Περιφερειών, είτε είναι ευθύνη των Δήμων.
Τα τελευταία 2 χρόνια
δόθηκαν πέντε (5) παρατάσεις για τις
ανανεώσεις των αδειών γιατί παρατηρείται αδυναμία πληρωμής , άρα και αδυναμία
ανανέωσης .
Στη διαβούλευση για τον νέο νόμο ζητήσαμε απαλλαγή από ασφαλιστική
ενημερότητα για τις ανανεώσεις ως Περιφέρεια.
Αυτό όμως είναι δύσκολο
να γίνει επειδή κολλάει στο Υπουργείο Οικονομικών και στην ειδική αδειοδότηση
των λαϊκών αγορών .
Η τελευταία παράταση
έληξε στις 30 Μαρτίου 2017 και δεν δόθηκε περαιτέρω παράταση. Άρα, όσοι δεν μπορούν
να τις ανανεώσουν, οι άδειες τους δεν είναι σε ισχύ .
Δεν τις χάνουν, βέβαια,
αλλά "παγώνουν " έως ότου καταφέρουν να τις ανανεώσουν, πράγμα πολύ
δύσκολο εάν σκεφτεί κανείς ότι έχουν οφειλές μέχρι και δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε
ΤΕΒΕ, ΙΚΑ και εφορία .
Υπήρχαν φυσικά και
κακοπληρωτές που εκμεταλλεύτηκαν τις παρατάσεις κι ενώ μπορούσαν δεν πλήρωναν
!!
Αρκετοί, επίσης,
εκμεταλλεύτηκαν τον νόμο με τις 100 δόσεις και σώθηκαν .
Στο Νομό Θεσσαλονίκης
από τους 3000 περίπου επαγγελματίες έχουν σοβαρό πρόβλημα γύρω στις 200 άδειες.