ΘΕΜΑ
ΔΙΟΔΙΑ:
Ο ΝΟΜΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑ
Γράφει ο ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΜΑΝΤΖΑΡIΔΗΣ
ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΕΚΔΗΛΩΝΕΙ ΠΡΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΕΠΑΝΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΚΑΙ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΕΝΤΕ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΓΕΝΝΑΤΑΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΣΕΡΡΩΝ
ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ.
Το φαρμακείο που βρίσκεται προς την πλευρά του τελωνείου λίγο πριν τα σύνορα με τη Βουλγαρία εξυπηρετεί σήμερα τους κατοίκους του Προμαχώνα και του Αγκίστρου. Σε λίγους μήνες, βάσει του σχεδίου για την ολοκλήρωση των οδικών κατασκευών από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε., το φαρμακείο θα βρίσκεται πίσω από τον νέο σταθμό διοδίων. Άρα, όποιος θα θέλει να εξυπηρετηθεί χωρίς να πληρώσει δύο φορές το αντίτιμο των διοδίων, θα πρέπει να αφήσει το αυτοκίνητό του περί τα 400 μέτρα μακρύτερα και να κατέβει με τα πόδια να πάρει τα φάρμακα που θέλει από το φαρμακείο.
Ο κ. Γιώργος δουλεύει στις μεταφορές εδώ και 15 χρόνια. Πολλές φορές
συνεργάζεται με μεταφορικές που περιλαμβάνουν δρομολόγια ως το Σαντάνσκι ή τη
Σόφια ενώ οι βασικές του διαδρομές συνήθως έχουν ως προορισμό την Θεσσαλονίκη. «Μέχρι τώρα
αποφεύγουμε τα διόδια από παράδρομους και τα παρακάμπτουμε όσο μπορούμε»,
παραδέχεται, «αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει αν μπουν διόδια σε Στρυμονικό και
Προμαχώνα. Γιατί θα αναγκαζόμαστε να χάνουμε χρόνο στις μεγαλύτερες αποστάσεις
ή να χαλάμε τα οχήματά μας σε δρόμους που βρίσκονται σε κακά χάλια».
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μπορεί πριν λίγες μέρες να εξήγγειλε,
μέσω του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, την πρόθεσή της για
αλλαγή των συμβάσεων παραχώρησης σε 5 μεγάλα οδικά δίκτυα (Ολυμπία Οδός, Νέα
Οδός, Ε65, Μορέας, Αττική Οδού και Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο), όμως οι εργασίες για
το οδικό δίκτυο και της κατασκευή σταθμών διοδίων στο νομό Σερρών προχωρούν με
ταχύτατους ρυθμούς.
Ωστόσο, οι κάτοικοι του Νέου Πετριτσίου και της Καστανούσσας που
βλέπουν το δρόμο μέσα και έξω από τα χωριά τους να έχει γέμισε με.. κρατήρες,
από τις φθορές στο οδόστρωμα, φοβούνται πως οι οδηγοί θα στραφούν ακόμα
μαζικότερα προς την χρήση του δικού τους επαρχιακού δικτύου. Άλλωστε, στα τέλη
Μαρτίου διοργάνωσαν διαμαρτυρία στην διασταύρωση της Εθνικής Οδού Κιλκίς -
Προμαχώνα στο ύψος της Λιβαδιάς, ζητώντας την κατασκευή νέου δρόμου εκτός
οικισμών στη χάραξη της δεκαετίας του 1970 Ν. Πετριτσίου - Κάτω Πορροΐων καθώς
και να ανακατασκευαστεί το υπάρχον δίκτυο από τη γέφυρα του Στρυμόνα έως την Καστανούσσα.
«ΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝ0ΥΝ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΕΧ0ΥΝ ΞΕΦΥΤΡΩΣΕΙ ΣΑΝ ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ»
Οι ίδιοι διαμαρτύρονται πως εξαιτίας των συχνών διελεύσεων των
μεγάλων φορτηγών από την περιοχή τους, έχουν προκληθεί ατυχήματα, με τα
τεράστια οχήματα να προκαλούν ζημιές λόγω ταχύτητας σε οδοστρώματα, τοιχώματα
δρόμων όπως και φρεάτια, ενώ τα τραντάγματα από τα οχήματα έχουν προκαλέσει
μέχρι ρωγμές στα σπίτια! Φυσικά και ο θόρυβος αποτελεί ένα τεράστιο πρόβλημα,
ενώ πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος οι νταλίκες να μην προλάβουν να φρενάρουν αν
μπροστά τους βρεθούν άτομα με μεγαλύτερη άγνοια κινδύνου ή δυσκολία αντίληψης,
όπως τα παιδιά ή οι ηλικιωμένοι.
«Τον αυτοκινητιστή τον ενδιαφέρει περισσότερο απ’ όλα, πέρα από
την ποιότητα του δρόμου, να αποφύγει τις ανηφόρες και τις κατηφόρες. Γι’ αυτό
και τα φορτωμένα φορτηγά, όσα δεν περνάνε από Θεσσαλονίκη για να πάνε Αθήνα,
περνούν μέσα από αυτό το οδικό τμήμα και το οδόστρωμα εκεί, το οποίο δεν είναι
φτιαγμένο για να αντέχει τέτοια φορτία, οπότε τώρα καταστρέφεται με γεωμετρική
πρόοδο», μας
εξηγεί ο δήμαρχος Σιντικής, Φώτης Δομουχτσίδης.
Παράλληλα, οι κάτοικοι των περιοχών όπου θα κατασκευαστούν τα
διόδια εμφανίζονται απαισιόδοξοι ως προς το μέλλον, διαμαρτυρόμενοι ότι θα
καλούνται να πληρώνουν καθημερινά για να πάνε στις δουλειές τους και στα σπίτια
τους. Αποτέλεσμα είναι ο δήμαρχος Σιντικής να υποχρεωθεί ήδη από τον περασμένο
Δεκέμβριο να στείλει εγγράφως ερωτήματα τόσο προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών
όσο και προς την Περιφέρεια σχετικά με το μέλλον των διοδίων. Αιτήματά του, η
παραχώρηση ειδικής κάρτας προς τους κατοίκους της περιοχής, ούτως ώστε να
ελαφρυνθούν από ενδεχόμενη μεγάλη επιβάρυνση λόγω διοδίων, όσο και η μείωση του
κόστους των διοδίων. «Έχω
κοινοποιήσει το έγγραφο προς το Υπουργείο, στην Περιφέρεια, στην Αντιπεριφέρεια
και στην ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. Μέχρι τώρα έχω λάβει θετική απάντηση, η οποία είναι μόνο
προφορική. Δεν υπάρχει τίποτα εγγράφως».
Από την δική του πλευρά, ο περιφερειακός σύμβουλος
της Π.Ε. Σερρών Θανάσης Μασλαρινός αναφέρεται στις κινήσεις της Αντιπεριφέρειας
για το ζήτημα, τονίζοντας πως σε κάθε περίπτωση το μαχαίρι και το πεπόνι
βρίσκονται στα χέρια του υπουργείου: «Λίγο πριν ξεκινήσουν οι εργασίες για τα διόδια είχαμε κάνει
παρέμβαση για το ζήτημα και είχαμε μιλήσει με τον πρώην πρόεδρο της Εγνατίας, τον
Γιώργο Σκόδρα, που εμφανίστηκε θετικός, αλλά και πάλι είναι απόφαση του
υπουργείου».
Ωστόσο, ο πρόεδρος Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης
Σερρών Ηλίας Γεωργάκης δεν συμμερίζεται αυτή την άποψη. Μόλις τον ρωτάμε την
άποψή του σχετικά με την σχεδιαζόμενη ύπαρξη των διοδίων απαντά χαρακτηριστικά,
«την
Ελλάδα την κυβερνούν τα διόδια! Σε όλη την χώρα τα διόδια έχουν ξεφυτρώσει σαν
μανιτάρια. Κι έχουμε και ανατιμήσεις στις τιμές, ενώ μας είχαν υποσχεθεί για τα
φορτηγά δημόσιας χρήσης - λόγω των συχνών διελεύσεων - να πέσει το αντίτιμο
κατά 50%, πέρσι έγινε ανατίμηση του 60%», ενώ στην συνέχεια περιγράφει με μελανά χρώματα
την κατάσταση στην Ελλάδα και ρίχνει την ευθύνη στους παραχωρησιούχους. «Η νέα κυβέρνηση μας
λέει ότι θα μειωθούν τα διόδια για 50%, αλλά ψάχνουν ακόμα τον βηματισμό τους
και δεν ξέρω πότε θα τον βρουν. Από την άλλη, όσο και να θέλει ο κάθε υπουργός,
η κάθε κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να πληρώνει τις αναδόχους εταιρείες για τα
διόδια, αν δεν πιάνει τον στόχο, τέτοιες συμβάσεις έχουν υπογραφεί.
Καταλαβαίνετε πόσο χάλια είναι η Ελλάδα; Φτάσαμε στο σημείο να τα παραδώσουμε
όλα στους παραχωρησιούχους!»
Μάλιστα, ο κ. Γεωργάκης ξεκαθαρίζει την θέση του
σωματείου υπέρ των κινητοποιήσεων όσο πιο γρήγορα γίνεται, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «όχι μόνο είμαστε υπέρ
των κινητοποιήσεων αλλά αν είναι δυνατόν να ξεκινήσουν και αύριο. Δεν μπορούμε
να εφαρμόσουμε αυτό που έβαλαν ως έξτρα έξοδο στη φορτωτική, γιατί ο πελάτης θα
πει ότι παράδειγμα «εγώ σου δίνω 500 ευρώ για να πας μέχρι τη Λάρισα» και δεν
δίνει παραπάνω. Δεν τον ενδιαφέρει πόσα απ’ αυτά τα χρήματα ο αυτοκινητιστής θα
τα δώσει στα διόδια, τόσα έχει τόσα θα σου δώσει».
Στο ερώτημα γιατί δεν έχουν ήδη προχωρήσει σε κινητοποιήσεις
ως κλάδος, η απάντηση έρχεται αφοπλιστικά. «Ακόμα περιμένουμε για
τις κινητοποιήσεις, γιατί αυτές οι εταιρείες προσπαθούν να τρομάξουν κάποιους
συναδέλφους με κατασχέσεις, επειδή δεν πλήρωναν τα διόδια τα προηγούμενα
χρόνια. Οπότε πλέον ήρθαν 20πλάσια πρόστιμα και αρκετοί από τους συναδέλφους
δεν μπορούσαν να τα πληρώσουν. Ακόμα και στο δικό μας σωματείο ήρθαν
κατασχέσεις, πλήρωσαν κάποιοι, αλλά ευτυχώς αυτή την στιγμή δεν έχουμε τέτοιο
πρόβλημα».
«Έχει τύχει να πληρώσω ως και 15 ευρώ σε ένα δρομολόγιο για διόδια
μόνο και μόνο για να κάνω την διαδρομή που προβλέπει το πρόγραμμα της
μεταφορικής. Αυτό για μένα είναι μέρος του μεροκάματου που μου κοστίζει, πως θα
ζήσω εγώ μετά;» αναφέρει
ο κ. Γιώργος και αναρωτιέται «Δεν θέλω να φανταστώ πως θα είναι αν μπουν
διόδια σε Προμαχώνα και Στρυμονικό. Ειδικά, με τον δεύτερο σταθμό θα κοπεί ο
νομός στην μέση, θα κόψουν κάποιοι δρομολόγια προς Θεσσαλονίκη και μπορεί να
επηρεαστεί και η εμπορική κίνηση».
Ωστόσο, στελέχη της τοπική
αυτοδιοίκησης εκτιμούν πως ο σταθμός στον Προμαχώνα μπορεί να ελαττώσει τις
αγορές κυρίως των πολιτών του νομού προς την αγορά της Βουλγαρίας, ενισχύοντας
έτσι έμμεσα την εντόπια αγορά. «Τα διόδια εκεί θα έχουν θετική συνέπεια γιατί για
ψιλοπράγματα, ακόμα και για μαναβική, πήγαινε να ψωνίσει δυστυχώς ο κόσμοςστη Βουλγαρία. Αυτοί που έβαζαν βενζίνη και πετρέλαιο θα αρχίσουν
πλέον να το σκέφτονται καθώς θα υπάρχουν πλέον διόδια και στην είσοδο και στην
έξοδο, αν και αυτά είναι ακόμα εκτιμήσεις», επισημαίνει ο δήμαρχος Σιντικής.
Ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Μασλαρινός εξετάζει το ζήτημα
από διαφορετική οπτική γωνία, λέγοντας ότι «τα
διόδια δεν παύουν να είναι ένας φραγμός στην ελευθερία κίνησης, αλλά είναι
αναγκαίο κακό αν σκεφτούμε τους δρόμους που έχουμε, και που δεν χρησιμοποιούν
μόνο οι πολίτες της περιοχής αλλά και χιλιάδες άλλοι Έλληνες ή ξένοι επισκέπτες.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση αν σκεφτούμε, θα
δούμε πως τα διόδια θα βοηθήσουν για να έχουμε καλύτερους δρόμους αλλά για τους
κατοίκους της περιοχής και του νομού χρειάζεται είτε κάποια διόδια χαμηλότερου
κόστους ή μια κάρτα ελεύθερης πρόσβασης» και
συμπληρώνει, εκφράζοντας μια απορία: «αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι πως ενώ ακούμε
διαμαρτυρίες για τα διόδια που θα μπουν στον Προμαχώνα στην ελληνική πλευρά,
δεν ακούμε τίποτα για τα διόδια διέλευσης που έχουν μπει από την πλευρά της Βουλγαρίας.
Δυστυχώς ή ευτυχώς πρέπει να συντηρηθούν κάπως οι δρόμοι και απ’ ότι φαίνεται
δεν αρκεί
η φορολογία».
Σε κάθε περίπτωση, μένει να δούμε αν οι εργασίες στους κάθετους
άξονες της Εγνατίας Οδού ολοκληρωθούν στην ώρα τους, εφόσον το χρονοδιάγραμμα
προβλέπει πως τα έργα θα πρέπει να έχουν αποπερατωθεί ως και το τέλος του 2015,
αν και οι βροχές σε συνδυασμό με το κρύο έχουν ανακόψει την πορεία τους, αφού
δεν μπορεί ακόμα να στρωθεί η απαιτούμενη πίσσα.